Kommunen møter statsetater i mekling

Det blir mekling om utbyggingen av stasjonsområdet i Lillehammer mellom kommunen på ene sida og Statsforvalteren og Vegvesenet på den andre sida. Fylkesutvalget har besluttet å trekke fylkeskommunens innsigelse.

Plan- og miljøutvalgsmøte i Lillehammer 16. oktober 2024
Plan- og miljøutvalget i Lillehammer har behandlet planene, og Lillehammer er tydelige på at dette prosjektet vil de ha.

Lillehammer kommune er tydelige på at dette prosjektet vil de ha. Politikerne vedtok i et enstemmig formannskap 26. november rammene for mekling. 3. desember vedtok så et flertall av politikerne i Fylkesutvalget (med 10 mot 5 stemmer) å trekke fylkeskommunens innsigelse til planene. Fylkespolitikerne ønsker fortsatt dialog, men ville unngå å bidra til at prosjektet drar ut i tid.

Det skal mekles i regi av Statsforvalteren. Hvis meklingen ikke fører fram, må saken til avklaring i Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD). Dette kan ta fra seks måneder til et år, noe som kan få konsekvenser for prosjektet.

Planene omfatter bygging av et 18.000 kvm stort næringsbygg og en omlegging av selve busstasjonsområdet. Innsigelsene går ikke på selve bygget. Lillehammer kommune støtter planene Bane NOR eiendom og kommunens eget eiendomsselskap LIKE har lagt fram. Etter en lang prosess med dialoger og justering av planer der utbygger har vært sterkt involvert, er aktørene likevel ikke blitt enige.

Lillehammer kommune mener det er lagt fram en optimal løsning for alle trafikantgrupper, og at dagens situasjon er svært arealkrevende, uoversiktlig og trafikkfarlig for flere trafikantgrupper. Knutepunktutvikling i sentrumsområder handler også om tilrettelegging for arbeidsplasser og å skape mer byliv, ikke bare om trafikkarealer, mener de.

Partene har skissert tre diskusjonstemaer for meklingsmøtet: Er avsatt areal for trafikkarealer er stort nok? Er interesser til alle trafikantgrupper ivaretatt på en god måte? Vil forslaget kunne håndtere framtidens behov?