
Reguleringsplanen for Skysstasjonen – og dermed videre planer for utbygging – har latt vente på seg.
Nå blir det mekling om planen. At det har dratt ut i tid skyldes reglene for planbehandling. Etter flere måneder med samordningsmøter og justeringer, mener Statsforvalteren at planen nå er moden for lokal mekling.
BAKGRUNN FOR MØTENE
Offentlige virksomheter har rett til å ytre seg i reguleringssaker, og enkelte av disse hadde innspill. Statsforvalteren har ansvaret for en lokal mekling, men mente samordning av innspill og avklaringer var nødvendig før selve meklingen. Det har derfor siden desember vært en serie møter. Uten lokal enighet i meklingen, vil saken havne departementet der det er opptil et års behandlingstid.
AKTØRENE:
Lillehammer kommune støtter planene Bane NOR eiendom og kommunens eget eiendomsselskap LIKE la fram. Kommunen mener det er lagt fram en gunstig løsning for alle trafikantgrupper. Knutepunktutvikling i sentrumsområder handler også om tilrettelegging for arbeidsplasser og å skape mer byliv, ikke bare om trafikkarealer, mener de.
Administrasjonen i Innlandet fylkeskommune hadde innsigelse, men flertallet i Fylkesutvalget valgte i begynnelsen av desember å trekke sin innsigelse. Innsigelsene som sto igjen da var fra Statsforvalteren og Statens Vegvesen, med temaer som blant annet sykkel-framkommelighet, trafikksikkerhet, manglende plass til buss og parkeringsproblematikk.
Statsforvalteren har ansvaret for mekling når det er innsigelser i reguleringsplanprosesser, og mente altså en runde med samordning var nyttig før formell lokal mekling kunne ta til.
Det er departementet (KDD) som får planen til avgjørelse hvis mekling ikke fører fram. Dette tar fra seks måneder til et år, noe som kan få konsekvenser for prosjektet.